Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to kompleksowe, bezpłatne, intensywne i wielospecjalistyczne działanie. Ma na celu pobudzenie i stymulowanie psychoruchowego oraz społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia pierwszych nieprawidłowości w rozwoju i funkcjonowaniu do podjęcia nauki w szkole.
Polega na:
Warunkiem objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem jest złożenie do Dyrektora Specjalnego Ośrodka Wychowawczego im. S. Klary Staszczak w Puławach podania i dołączenie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych dziecka.
W skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi:
Do zadań zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należą:
Oferujemy
Integracja sensoryczna (SI) to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców, informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom.
Celem integracji sensorycznej jest nauczenie dziecka prawidłowego reagowania na bodźce płynące do niego ze świata zewnętrznego jak i z ciała. Poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia, dziecko może udoskonalić sprawność motoryczną, koordynację ruchów, uwagę, koncentrację, samoświadomość oraz funkcjonowanie społeczne i emocjonalne.
TERAPIA INTRGRACJI SENSORYCZNEJ OKREŚLANA JEST MIANEM
„NAUKOWEJ ZABAWY”
Przez zabawę przyjemną i interesującą dla dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań.
Terapia SI nie jest uczeniem konkretnych umiejętności (np. jazda na rowerze, pisanie, czytanie), ale usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju m.in. tych umiejętności.
Podczas pracy terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy, jak np.: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa, pamięć
Wskazania do prowadzenia terapii integracji sensorycznej:
Zajęcia są szczegółowo zaplanowane i indywidualnie dopasowane do każdego dziecka. Dostarczają odpowiednich stymulacji: przedsionkowej, proprioceptywnej, dotykowej.
Podczas szczegółowo dopasowanych zabaw/ćwiczeń ruchowych dziecko w sposób naturalny koryguje deficyty w zakresie poszczególnych narządów zmysłów.
Terapia pedagogiczna to szereg specjalistycznych oddziaływań na dziecko, które przejawia różnego rodzaju nieprawidłowości w rozwoju psychomotorycznym i społecznym w obrębie motywacji, emocji, nabywania i przyswajania wiedzy, integracji i współżycia społecznego.
Metody terapii pedagogicznej o charakterze psychologiczno-pedagogicznym, profilaktycznym i medycznym mają na celu stymulacje ogólnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dziecka.
Stworzenie dziecku jak najlepszych warunków do wszechstronnego jego rozwoju, nabywania prawidłowych nawyków i technik przyswajania wiedzy oraz zdolności praktycznego posługiwania się nimi w życiu codziennym.
Formy pomocy dziecku obejmują:
Zajęcia z terapii pedagogicznej prowadzone są w formie indywidualnej oraz grupowej. Zawsze uwzględniają potrzeby i możliwości psychomotoryczne każdego dziecka.
Terapia pedagogiczna skierowana jest do dzieci:
Metoda TOMATISA to naturalny sposób stymulacji neurosensorycznej. Stosowane w niej programy słuchowe modyfikują muzykę i głos w czasie rzeczywistym, tak by zainteresować mózg i rozwijać zdolności motoryczne, emocjonalne i poznawcze.
Głównym celem Treningu Słuchowego jest wspieranie funkcji słuchowej, a poprzez to poprawa koncentracji uwagi, kreatywności, rozwój zdolności językowych i komunikacyjnych oraz zwiększenie potencjału człowieka w nauce, prawidłowym rozwoju psychoruchowym i funkcjonowaniu społecznym.
Metoda TOMATISA to alternatywne podejście pedagogiczne, zapewniające naturalną i skuteczną stymulację mózgu za pomocą ucha elektronicznego.
Trening Słuchowy polega na słuchaniu dźwięków poprzez urządzenie zwane „elektronicznym uchem”. Jest to idealny model ludzkiego ucha, który pozwala „wyćwiczyć” ucho pacjenta w taki sposób, aby mogło prawidłowo pracować. Ćwiczenia stymulują centralny system nerwowy, a szczególnie korę mózgową, odpowiedzialną za procesy myślenia i sprawne funkcjonowanie naszego organizmu. Stymulacja ucha odbywa się poprzez dźwięki o określonej, wysokiej częstotliwości. Wszystkie dźwięki są odpowiednio filtrowane w zależności od indywidualnych wymogów i potrzeb. Mogą one zarówno stymulować funkcje organizmu, jak i pomóc w relaksacji osobie słuchającej. W metodzie prof. Tomatisa wykorzystana została muzyka poważna m.in. Mozarta oraz Chorały Gregoriańskie, a także dźwięki mowy ludzkiej.
Seans słuchowy
Terapia polega na codziennych sesjach słuchania muzyki nie tylko przez tradycyjne słuchawki (przewodnictwo powietrzne), ale także przez słuchawkę przewodnictwa kostnego, przekazującą dźwięk przez kości czaszki za pomocą drgań.
Sesje trwają od 30 do 120 minut przez 10-15 dni (długość sesji stopniowo się zwiększa w zależności od wieku pacjenta i stopnia zaburzenia, od tych czynników zależy też czas, przez jaki pacjent poddawany jest neurostymulacji). Ponieważ w metodzie Tomatisa kwestią kluczową jest efekt pobudzenia ucha i mózgu, sesje terapeutyczne muszą być powtarzane, ale też oddzielone fazami integracyjnymi, dzięki którym osiągane postępy są trwałe. W niektórych przypadkach zasadne jest przeprowadzenie większej ilości sesji. Przerwy integracyjne trwają od 3 do 18 tygodni.
Obszary zastosowań
Z Trenigu Słuchowego Tomatisa może skorzystać każdy, kto chce polepszyć swoje możliwości i udoskonalić dotychczasowe funkcjonowanie. Efekty są szybko dostrzegalne, co potwierdzają badania kontrolne. Metodę tą stosuję się u dzieci, młodzieży oraz dorosłych. W szczególności jeśli występują któreś z podanych objawów:
Główne objawy zaburzeń uwagi słuchowej:
Dzieci
Dorośli
Korzyści odnotowane przy zastosowaniu metody Tomatisa dotyczą również „zysków psychologicznych”– wzrostu pewności siebie, motywacji, lepszego samopoczucia, poziomu energii i jasności umysłu.
Terapia ręki to przede wszystkim usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców, uwzględniając cały rozwój dziecka, zarówno fizyczny jak i psychiczny.
Dostarcza wrażeń dotykowych umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Wpływa na doskonalenie czynności samoobsługowych, a także pobudzanie zainteresowań i aktywności własnej dzieci.
Treści w nim zawarte mogą być realizowane w dowolnej kolejności oraz dobrane do odpowiedniego wieku i możliwości dziecka. Materiał dobrany jest w taki sposób, aby pobudzić wśród dzieci chęć do myślenia, działania, poszukiwania rozwiązań oraz zaspokojenia ciekawości.
Program terapii ma kształtować aktywność ruchową, czynności manualne, zachęcać do rysowania, pisania, malowania, uczyć poprawnego trzymania narzędzia pisarskiego, kształtować prawidłową postawę podczas prac przy stoliku, stania, siedzenia, leżenia itp.
Celem terapii ręki jest:
Wskazania do prowadzenia terapii ręki:
Otaczający nas świat jest mieszaniną bodźców zmysłowych: światła, zapachów, struktur i faktur, które można poznawać za pomocą zmysłów tj. dotyku, wzroku, słuchu, węchu i smaku.
Terapia w Sali Doświadczania Świata dobierana jest indywidualnie do potrzeb danego dziecka. W takiej Sali dziecko ma wolność wyboru bodźców, których w danym momencie najbardziej potrzebuje.
Zajęcia w Sali Doświadczania Świata to przede wszystkim wszechstronna stymulacja układu nerwowego dziecka
Polisensoryczna terapia metodą Snoezelen w Sali Doświadczania Świata pobudza nasze zmysły, powodując osiągnięcie u uczestników konkretnych efektów terapeutycznych.
Wzrok
Słuch
Dotyk
Smak
Węch
Stymulacja przedsionkowa
Dla kogo?
Zajęcia w Sali Doświadczania Świata przynoszą korzyści zarówno dla osób zdrowych, jak i z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz z różnymi deficytami. Szczególnie polecana jest dla dzieci i młodzieży z:
Terapia Logopedyczna ma na celu kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej. Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy i doskonalenie mowy już ukształtowanej. Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń oraz rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych.
Podczas terapii wykorzystujemy SŁUCHAWKI KOSTNE Z MIKROFONEM – FORBRAIN mówienia ulega naturalnej poprawie, niewymagającej świadomego wysiłku, a głos staje się bardziej rytmiczny, dźwięczny i harmonijny. Ten efekt znany jest jako słuchowo-głosowe sprzężenie zwrotne. Forbrain oddziałuje jednocześnie na wszystkie elementy słuchowo-głosowego sprzężenia zwrotnego i zapewnia układowi nerwowemu doskonały trening sensoryczny.
Zadania
1. Ustalenie odpowiedniego rodzaju terapii w celu osiągnięcia zamierzonych efektów pracy, usuwania, eliminowanie wszelkich dysfunkcji i zaburzeń komunikacji językowej.
2. Kształtowanie, rozwijanie i doskonalenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem.
3. Stymulowanie rozwoju poznawczo-językowego. Usprawnianie pracy obu półkul mózgowych (ćwiczenia lewopółkulowe i prawopółkulowe )
4. Prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową wymowę i doskonalących mowę już ukształtowaną: ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, słuchowe, ćwiczenia artykulacji, dykcji, emisji głosu, usprawnianie nadawczych narządów mowy.
5. Usprawnianie rozwoju językowego dzieci z uwzględnieniem wszystkich poziomów mowy: artykulacji, gramatyki, stylistyki, fonetyki, ortografii, wzbogacanie słownika mowy czynnej.
6. Systematyczna praca z dziećmi oparta na indywidualizacji potrzeb, z uwzględnieniem stosowania jak największej ilości wzmocnień pozytywnych.
7. Włączenie i zaangażowanie rodzica do pracy w domu, zachęcanie do realizacji zadanego materiału ćwiczeniowego.
8. Przeprowadzenie wywiadu z rodzicami bądź opiekunami badanego dziecka, pedagogizacja rodziców bądź opiekunów. Ustalenie wspólnych oddziaływań terapeutyczno-edukacyjnych wobec dziecka z zaakcentowaniem systematycznej pracy w domu (instruktaż, zestawy ćwiczeń domowych, prowadzenie zeszytów)
Wskazania:
Na drodze do samorealizacji oraz osiąganiu pełnej samodzielności i autonomii, dziecko musi zmierzyć się z wieloma wyzwaniami w drodze do dorosłości. Aby poradzić sobie z zadaniami rozwojowymi, musi ono wykazać się kompetencją, która pozwoli mu na bycie skutecznym w osiąganiu celów.
Pomoc psychologiczna organizowana jest w postaci zajęć indywidualnych oraz grupowych, zajęć psychoedukacyjnych, podczas których dzieci realizują zadania przygotowujące ich do pełnego udziału w przyszłym dorosłym życiu.
Celem nadrzędnym jest wspieranie emocjonalne dzieci, rozwijanie poczucia ich wartości i sprawczości. Budowaniu poprawnych relacji z dziećmi, podążaniu za ich potrzebami w atmosferze bezpieczeństwa i zaufania.
Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania emocjonalnego i społecznego dzieci, umożliwienie lepszego poznania siebie oraz nabycia nowych umiejętności interpersonalnych.
Wspomaganie rozwoju samokontroli
Wspomaganie rozwoju emocjonalnego
Wspomaganie rozwoju społecznego
Forbrain to słuchawki, które poprawiają percepcję naszego własnego głosu, co pomaga mózgowi w lepszym przetwarzaniu informacji zmysłowych.
Działają jak trening słuchowo-głosowy i są pomocne w terapii logopedycznej.
Forbrain to wyjątkowe słuchawki, które pozwalają mózgowi skuteczniej przetwarzać informacje sensoryczne. Korygując percepcję głosu, w sposób naturalny i niewymagający świadomego wysiłku poprawiają sposób mówienia. Ten efekt znany jest jako słuchowo-głosowe sprzężenie zwrotne. Forbrain oddziałuje jednocześnie na wszystkie elementy słuchowo-głosowego sprzężenia zwrotnego i zapewnia układowi nerwowemu doskonały trening sensoryczny.
Przewodnictwo kostne
Używając słuchawek z tą funkcją głos zostanie przekazany 10 razy szybciej i jednocześnie będzie on o wiele czystszy niż używając do tego celu zwyczajnych słuchawek.
Dynamiczny filtr
Filtr ten aktywuje się podczas gdy głos zmienia różne częstotliwości po to, aby zaskoczyć mózg i sprawić że będzie o wiele bardziej czujny.
Aspekt głosowo-słuchowy
Filtr ten aktywuje się podczas gdy głos zmienia różne częstotliwości po to, aby zaskoczyć mózg i sprawić że będzie o wiele bardziej czujny.
Dlaczego należy używać słuchawek Forbrain
Forbrain wyposażony jest w opatentowany dynamiczny filtr, który pobudza mózg i sprawia, że jest on bardziej wyczulony na różnego rodzaju bodźce.
Forbrain został opracowany po to, aby móc lepiej odbierać swój własny głos, jak również wpływa bezpośrednio na poprawę wymowy i płynność wypowiedzi.
Forbrain ułatwia zarówno odbiór przekazywanych nam wiadomości jak i poprawia krótkotrwałą pamięć, niezbędną do nauki. Odgrywa ona bardzo ważną rolę w umiejętności poprawnego czytania i pisania jak i podczas prowadzenia konwersacji.
SOUNDSORY to multisensoryczny program pomagający poprawiać zdolności ruchowe i poznawcze. Program składa się ze specjalnie opracowanych utworów muzycznych, w których dokonano modyfikacji o charakterze neuro-akustycznym, oraz z szeregu ćwiczeń ruchowych. Program rozłożony jest na 40 dni, po 30 minut dziennie.
Multisensoryczny program SOUNDSORY
Program SOUNDSORY został opracowany tak, by zapewniał bezpieczeństwoskuteczność. Może być pomocny osobom, u których występują:
SOUNDSORY przekazuje muzykę przez słuchawki wyposażone zarówno w przewodnictwo powietrzne i kostne. Dzięki temu muzyka jest przekazywana do przewodów słuchowych i przedsionkowych przez zwykłe słuchawki umieszczone na uszach i przez drgania słuchawki kostnej na czubku głowy.
Te dwa systemy kładą nacisk na różne sposoby przetwarzania sensorycznego i wzajemnie się uzupełniają.